Yhdysvaltalainen sähkötupakkayhtiö Juul päätyi maksamaan Pohjois-Carolinan osavaltiolle 40 miljoonaa dollaria eli noin 33,6 miljoonaa euroa välttääkseen oikeudenkäynnin.
Yhtiötä syytettiin siitä, että sen nuoriin kohdistuva markkinointi on aiheuttanut laajan nikotiini­riippuvuuden aallon sekä kansallisen terveysongelman. Juul ei kuitenkaan ole myöntänyt syytteissä olevan perää vaan totesi sovittelun olevan hyvin linjassa yhtiön ”uudistumispyrkimysten” kanssa. Sovittelurahat käytetään nuorten sähkötupakoinnin lopettamista ja ehkäisyä tukeviin ohjelmiin ja sähkötupakan tutkimukseen.

Juul joutuu nyt muuttamaan markkinointiaan osavaltiossa. Yhtiö ei esimerkiksi saa kohdistaa markkinointiaan Pohjois-Carolinassa alle 21-vuotiaille, käyttää alle 35-vuotiaita malleina eikä mainostaa sosiaalisessa mediassa tai koulujen lähistöllä.

Pohjois-Carolinan tapaus on merkittävä, sillä se on laajassa syytekokonaisuudessa ensimmäinen osapuoli, jonka syytteet Juulia vastaan ovat edenneet ja joka saa yhtiöltä korvauksia. Pohjois-Carolinan oikeusjuttu on vain jäävuoren huippu sillä myös 13 muuta osavaltiota ovat nostaneet vastaavat syytteet Juulia vastaan. Tämän lisäksi useat kaupungit, piirikunnat ja koulupiirit ovat nostaneet lähes 2 000 syytettä, jotka on yhdistetty yhdeksi ryhmäkanteeksi. Keskeinen syytös on, että Juul tiesi tai sen olisi pitänyt tietää, että sen erittäin nikotiinipitoiset tuotteet koukuttavat teini-ikäisiä. Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto pohtii tällä hetkellä, saako Juulin tuotteita jatkossa edes myydä Yhdysvalloissa.

Juulin sähkötupakoiden makuvaihtoehtojen, laitteen ulkonäön, sosiaalisen median markkinoinnin ja mainoksissa olleiden nuorten mallien on epäilty vaikuttaneen siihen, että monet ennen savuttomat nuoret ovat koukuttuneet tuotteisiin. ”Juul on jo vuosia houkutellut nuoria, myös teinejä, todella addiktoivilla sähkötupakoillaan”, Pohjois-Carolinan yleinen syyttäjä Josh Stein totesi lausunnossaan.

Lähde: Helsingin Sanomat